فِنگ شویی

فِنگ شویی، دانش بسیار قدیمی است که از قدیمی ترین کتاب تمدن چینی، بنام «آی چینگ» استخراج شده است.

در این دانش، از قرار دادن هر چیز در جای صحیح صحبت می شود. این جای صحیح بر اساس جهت های جغرافیائی و انرژی های ناشی از وجود عناصر مختلف در کنار هم ایجاد می شود. از فنگ شویی نه تنها برای چیدن اسباب و ابزار منزل ، بلکه امروزه از شاخه بزرگی از آن در تجارت استفاده می شود. همچنین با استفاده از فنگ شویی مشکلات فردی و جمعی جامعه را حل می نمایند.

فنگ شویی:
- فنگ شویی بر حرکت چی مبتنی است.
- «چی» (چینی)، به معنی انرژی زندگی می باشد، مترادف آن «کی» (انرژی حیاتی) «پرانا» (سانکسیت) می باشد.
- در فلسفه شرق، هر آنچه که زنده است، دارای چی می باشد.
- چی دو قطب مخالف ولی مکمل هم دارد، که به یین و یانگ معروفند.
- اگر «چی» نتواند آزادانه در خانه جریان داشته باشد راکد می ماند و به انرژی مخرب (شاچی) تبدیل می شود.
- این انرژی منفی و مخرب «شاچی» می تواند باعث بدشانسی و افسردگی، نقصان (در مورد سلامت و ثروت) می شود.

خصوصیات یین و یانگ 

پنج عنصر سازنده در فنگ شویی : چوب – آتش – خاک – فلز و آب (شوئی). طبق دانش چین، عناصر پنج گانه فوق ، نشانگر تغییر هستند، یعنی به ترتیب یکی دیگری را می آفریند.

 
جانمایی عناصر بر اساس دانش فِنگ شویی 

برخی از نکات مهم فنگ شویی برای طراحی و خرید ساختمان:

- از طبقه بالای پارکینگ پرهیز کنید.

طبقه ای که درست روی پارکینگ واقع شده، بالای یک جریان آزاد انرژی قرار گرفته است و موجب ایجاد بی ثباتی در زندگی ساکنین می شود. از همین رو طبقات بالاتر را برای زندگی انتخاب کنید.

- اگر منبع آب در بالای پشت بام و درست روی سقف واحد مورد نظر شما باشد، از خرید چنین آپارتمانی جداً خوداری نمائید. آب در ارتفاع بالا، نوعی خطر به حساب می آید، از خوابیدن در زیر چنین سقفی اجتناب نمائید.

- درب ورودی نباید روبروی سرویس قرار گیرد، سرویس یکی از نقاط منفی انرژی است در صورت لزوم، محل درب سرویس را تغییر دهید یا بین سرویس و درب ورودی حائل ایجاد کنید.(پرده پارچه ای نمی تواند مانع ایجاد کند)

- همیشه درب سرویس را بسته نگه دارید. زایدات بدن در سرویس ریخته می شود. بدین جهت، سرویس مملو از سموم و باکتری ها است. حتماً درب سرویس را بسته نگاه دارید.

- نصب تقویم و ساعت در بالای در نامناسب است.

- نصب نعل اسب در بالای درب ورودی طبق سنت هند خوش شانسی می آورد.

- مقابل در ورودی، نباید مانعی قرار بگیرد.

چیدمان مبلمان به صورت نعل اسبی بهتین نوع چیدمان است و باعث می شود که «چی» به راحتی جریان پیدا کند و گفت وگو و ارتباط در خانه برقرار شود.

- آینه را مقابل درب ورودی قرار ندهید.

- مقابل میز نهار خوری، آئینه تمام قد قرار دهید. قرار دادن آینه در مقابل میز نهار خوری، راه بسیار خوبی برای وارد کردن انرژی فنگ شویی بر سر میز غذا است و باعث می شود که هرگز دچار کمبود مواد غذایی نشوید.

- قرار دادن تصویر ظرف میوه یا غذای لذیذ در مقابل میز نهار خوری موجب فراوانی غذا در خانه میشود.

- اطاق خواب تنها یک درب ورودی داشته باشد. نباید در وضعیتی بخوابید که سر یا پای شما به سمت در باشد. اگر در اطاق خوابتان حمام دارید، پای شما به سمت درب حمام نباشد. سر و پای شما مستقیم رو به پنجره نباشد. اطاق خواب، روی فضای خالی «گاراژ – انبار» قرار نگرفته باشد. زیرا انرژی مثبت اطاق از طریق کف جذب خواهد شد.

- در اتاق آکواریوم قرار ندهید.

- از تصاویر و سمبل های خوش یمن استفاده کنید.

- از تصاویر جنگ و نبرد پرهیز کنید.

- از قفسه های باز حذر کنید.

- گوشه های تیز را به گوشه های گرد تبدیل کنید. و ...

هدف فنگ شویی ایجاد هماهنگی، سلامتی، شادی، سعادت، انرژی، شور و اشتیاق از طریق معماری و دکوراسیون داخلی می باشد. 


 نکاتی در مورد فنگ شویی :

یکی از اصول اولیه و بسیار مهم فنگ شویی ، پاکیزگی و مرتب نمودن هرگونه انباشتگی است. انباشتگی باعث تخلیه انرژی محیط می شود.کمد های پر از البسه ای که هیچ وقت پوشیده نمی شوند ، وسایل الکتریکی برقی خرابی که تعمیر نشده اند ، کیف های مملو از وسایلی که استفاده ای ندارند ، و هرگونه شیئ بی مصرف دیگر  به جز اینکه دائم به شما کارهایی که هنوز انجام نداده اید را یادآوری کنند ، سود دیگری ندارند.و انرژی فکری و احساسی شما را تحلیل می برند.

این نکته در مورد انباشتگی وسایل بزرگ تر هم کاربرد دارد ، مانند مبل ،اتومبیل و غیره.برای مثال آیا بیش از دو دست مبل در نشیمن منزلتان وجود دارد؟چرا؟آیا انبار یا بالکنتان با وسایل مختلف ، جعبه ها و اشیای بی مصرف دیگر پر شده است ؟ اگر دلیل قانع کننده ای برای نگهداشتن همه این وسایل ندارید ، همین امروز از شرشان خلاص شوید.

اصل دیگر دقت در رنگ محیط اطرافتان است. رنگ ها می توانند بر کیفیت و چگونگی احساس و تفکر شما تاثیر گذار باشند.یک روش خوب برای افزایش انرژی محیط پیرامونتان استفاده از رنگ های روشن ، قوی و شاد در اتاقی است که در آن برای شروع یک روز جدید آماده می شود ، مثلا آشپزخانه یا جایی که در آن صبحانه را میل می کنید.

رنگ های تیره و گرم شامل سبز تیره ،خاکی و ...برای مکان استراحت شما مثلا اتاق خواب یا نشیمن مناسب است.

 

متاسفانه بعضی از افراد در به کار بردن این اصل افراط می کنند. و این طور تصور می کنند که اگر استفاده از رنگ ها خوب است ،پس به کاربردن رنگ های بیشتر بهتر است. در صورتی که استفاده زیاد از رنگ روشن می تواند اثر معکوس داشته باشد و حس اضطراب و تنش را الغا کند. و رنگ های خیلی تیره می توانند باعث دلتنگی و افسردگی شوند.

در ورودی اتاق بایستیدو منظره اتاق را طوری نگاه کنید ، که گویی به یک نقاشی می نگرید.و در مورد رنگی که انتخاب کرده اید با خود صادق باشید.اگر به نظرتان خیلی پررنگ می آید بدون تامل آن را روشن تر کنید یا اگر امکان تغییر رنگ  را ندارید از وسایل با رنگ خنثی ، برای ملایم کردن محیط استفاده کنید.

هنگامی که این دو اصل ساده و سریع فنگ شویی را به کار برید ،به سرعت افزایش انرژی محیط پیرامونتان را درک خواهید کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد